Școala de Vară de Cartografiere Cerebrală și Tehnici de Stimulare, desfășurată la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca, în perioada 3-13 septembrie 2024, a reunit studenți, cercetători și profesioniști dornici să exploreze tehnologii avansate în neuroștiințe. Coordonat de Prof. Dr. Dafin Mureșanu și Lector Dr. Livia Popa, evenimentul a făcut parte din programul intensiv mixt Erasmus+ (BIP), în cadrul NeurotechEU – The European University of Brain and Technology.
Programul educațional a început cu o componentă virtuală în 3-4 septembrie, unde participanții au fost introduși în aspectele fundamentale ale EEG, QEEG, tehnici avansate de neuroimagistică, precum și tehnici de urmărire oculară și de stimulare cerebrală non-invazivă, cum ar fi TMS și tDCS.
Sesiunile față în față au debutat în 9 septembrie cu o imersiune culturală, prezentând studenților limba și cultura română, urmată de o vizită la Salina Turda, încurajând astfel colaborarea interculturală.
Repere științifice
– În 10 septembrie, accentul s-a mutat pe fundamentele EEG și QEEG, acoperind subiecte precum achiziția semnalului EEG, detectarea artefactelor și analiza semnalului cerebral. Participanții au învățat să proceseze și să analizeze semnalele QEEG utilizând tehnici avansate, cum ar fi transformata Fourier rapidă (FFT).
– În 11 septembrie au avut loc sesiuni practice privind conectivitatea creierului și QEEG la Institutul RoNeuro, unde participanții au explorat conectivitatea în domeniul timpului și în domeniul frecvenței și au lucrat în echipe pentru a preprocesa și analiza semnalele QEEG.
– În 12 septembrie, participanții au explorat urmărirea oculară în neurologie, învățând atât aspectele teoretice, cât și cele practice ale acestei tehnologii. Sesiunile de după-amiază au fost dedicate tehnicilor de stimulare cerebrală neinvazivă, unde participanții au învățat despre TMS și tDCS, urmate de ateliere practice pe ambele tehnici.
– În 13 septembrie, ultima zi, accentul a fost pus pe tehnicile avansate de neuroimagistică, inclusiv fMRI, fNIRS și MEG. Programul a culminat cu prezentarea proiectelor participanților, evaluări și o ceremonie de închidere care a celebrat realizările evenimentului. Participanții au format cinci echipe, fiecare având sarcina de a pregăti un proiect bazat pe metodele prezentate în timpul școlii de vară. Două dintre echipe au fost declarate câștigătoare.
O combinație unică de știință și cultură
Dincolo de aspectele științifice, școala de vară a subliniat importanța schimbului intercultural și a colaborării, oferind participanților șansa de a se implica cu colegi din medii diverse. Sesiunile zilnice au fost completate de activități culturale, inclusiv tururi ghidate și cine tradiționale românești, creând o experiență holistică și îmbogățitoare.